چگونه نقاط طب سوزنی را پیدا کنیم؟

توسط
  1. استفاده از محل های آناتومیک: در این روش فاصله نقاط از بعضی اعضای آناتومیک بدن مثل چشم ها- مرز رویش موها- ناف- استخوان جناغ و غیره استفاده می شود. مثلا: محل نقطه Ren12 Zhong Wand ( نقطه میانی بین ناف و انتهای استخوان جناغ)- محل نقطه X1 Yintang (نقطه میان دو ابرو) و محل نقطه Du13 Taodao (نقطه بین زائده خاری اولین و دومین مهره سینه ای)
  2. استفاده از اندازه گیری Cun : طب سنتی چین از این اندازه قراردادی خود در پیدا کردن نقاط طب سوزنی استفاده می کند. این روش اندازه گیری در غرب نیز مورد قبول واقع شده است. یک Cun تقریبا به اندازه پهنای نوک انگشت شست بوده و پهنای چهار انگشت دست روی هم 3Cun و پهنای دو انگشت اشاره و میانی 1/5 Cun می باشد. باید در نظر داشت که استفاده از اندازه گیری Cun در اطفال کوچک همیشه به علت کوچکی اعضا بدن صحیح نبوده و در آنها از نشانه ها و عوامل دیگر که گفته خواهد شد استفاده می شود.
  3. استفاده از اندازه گیری مقاومت پوست: به طوری که می دانیم اغلب نقاط طب سوزنی واقع روی پوست مقاومت کمتری نسبت به نقاط اطراف خود دارند که می شود با دستگاه های دقیق به این اختلاف واقف شد. در طب سوزنی گوش این کمی مقاومت پوستی نقاط اصلی طب سوزنی اغلب همراه با تغییراتی در پوست ناحیه مربوط به بیماری های مختلف اعضای بدن نیز می باشد.
  4. استفاده از قراردادن اعضا در وضعیت های ویژه: به بیمار توصیه می شود عضوی از بدن خود را در یک وضعیت بخصوص قرار دهد تا بتوان نقطه مورد نظر را واضح تر به دست آورد. مثلا نقطه Li4 زمانی بهتر نمایان می شود که انگشت شست در بالاترین وضعیت برجستگی عضله ای کشیده شده باشد و یا اینکه نقطه Li11 در انتهای خارجی چین عرضی آرنج در صورتی که مفصل آرنج در یک زاویه درستی خمیدگی داشته باشد واضح تر نمایان می شود.
  5. استفاده از محل های سایر نقاط: مثلا 5Cun زیر نقطه st36 نقطه st40 و نقاط x6، 1Cun در جلو و عقب- راست و چپ نقطه Du20 واقع است.
  6. استفاده از نقاط دردناک و حساس: این نقاط به نام Ah-Shi نامیده می شوند و روی کانال های انرژی واقع نشده بلکه بنا به مثل معروف هرجا درد هست این نقطه ها نیز یافت می شوند. محل به صورت قرمزی تغییرات پوستی داده و دردناک می باشد. این نقاط اغلب در بیماری های مفصلی همان نقاط محلی نامیده می شوند.

با نظراتتون ما رو در خدمت رسانی بهتر یاری کنید.(:

ممکن است بپسندید

دیدگاه خود را بنویسید ...

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود.

error: شما اجازه کپی/دانلود این محتوا را ندارید.